Nem vettek fel az első Erasmus programra amire jelentkeztél? Ne csüggedj, én már majdnem négy éve járok a Poliba és mindössze most vettem részt az első Erasmusomon. Ez a program a diákvállalatokkal foglalkozott, ezért csak a kilencedik évfolyam osztályai közül válogattak. Hogy őszinte legyek, nem kifejezetten a program témája miatt döntöttem úgy, hogy minden tőlem telhetőt megteszek, hogy bekerüljek, hanem amiatt mert Svédországba, a kedvenc országomba utaztunk. Így hát 2024 novemberében meglátogatott minket egy hétre néhány svéd diák a ProCivitas Karlberg gimnáziumból. Mind nagyon kedvesek voltak, szerencsére a magyar és a svéd oldalon is olyan emberek lettek kiválasztva akik eleve jó barátok, így könnyű volt összehangolódni. Nem véletlenül ennek az iskolának a végzős diákjaival lettünk összepárosítva, ők is mind diákvállalatokat vezetnek, csak egy kicsit különböző módon, mint ahogy itt Magyarországon működik.
Ezeket a fő különbségeket fedeztük fel:
Svédországban maximum öten lehetnek egy cégnél, míg mi itt a Poliban például 13-an vagyunk együtt.
Svédországban egy rendes legális céget menedzselnek, ezért jóval több a papírmunka és sok jogszabályra is nagyobb hangsúlyt kénytelenek fektetni.
Az itteni JAM-es szabályokkal ellentétben, Svédországban teljes mértékben megengedett a kártyás fizetés is.
Illetve még az tűnt fel, hogy ezek a svéd cégek sokkal kevesebb pénzt keresnek a cégeikkel mint egy átlagos Polis cég. (Annak ellenére, hogy náluk megengedett a drop-shipping is.)
Az itteni hét alatt volt alkalmunk bemutatni egymásnak – az akkor még kezdetlegesebb – cégeinket. Ez zseniális alkalom volt arra, hogy halljunk egy kis visszajelzést az öteletinkről és termékeinkről, egy külsős személy szempontjából.
Persze nem egész nap csak a suliban voltunk. Az első rendes napon elmentünk kis csoportokban várost nézni. Én ezt nagyon élveztem, mert jó volt a társaság, és amúgy is szeretek a városban sétálgatni. Mivel a magyar csapattársaim sem ismerték igazán a környéket, nagyrészt én vezettem a csoportot. Például jártunk a Gellért fürdő előtti szökőkútnál, a Pál utcai fiúk emlékműnél és az Operánál is.
Ezen kívül más külsős programokon is részt vettünk. Például elmentünk a Hello Woodba, egy olyan cég irodájába, amit egy volt Polis diák alapított. Illetve a Corvinus egyetemre is. A Hello Wood kicsit másmilyen volt mint amire számítottam, de nagyon kedves volt az idegenvezetőnk, és sok érdekes és fontos dolgot tudtunk meg egy cég életéről. Én már jártam korábban a Corvinus Egyetem épületeiben, de így az Erasmus keretében még izgalmasabb volt, mivel meghallgathattuk, hogy milyen is az egyetem egy-egy diák szempontjából. Igaz, én semmiképp sem akarok közgazdasági irányba továbbtanulni, de nagyon szeretem ezt az egyetemet, mivel az eredeti, régimódú épület maga lélegzetelállító! E mellett persze nem csak prezentációkat hallgattunk, hanem volt néhány csoportos feladat is az iskolában, ezek sokat segítettek abban, hogy jobban össze tudjunk barátkozni.
Utólag visszatekintve erre a hétre, néhány bakit leszámítva tényleg kimaxoltuk az együtt töltött időt. Minden délután elmentünk valahova közösen, sokat sétáltunk és jókat nevettünk!
Ezek után mi most, 2025 áprilisában repültünk el Stockholmba. Igaz, nagyon örültem volna ha kicsit több időt tölthetünk ott, de így is nagyon jól éreztük magunkat. A repülőutak is jók voltak, mert oda is és vissza is a barátaim mellett ülhettem. Most laktam először külföldön egy másik családnál. Ez a hetedikes kis énemnek óriási kihívás lett volna, de most, hogy valóban megtörtént, sokkal nyugisabb és kellemesebb élmény volt, mint gondoltam. Azonban be kell, hogy valljam, a Poli sokkal jobban menedzseli az Erasmus programokat. Nálunk mi ugye iskola helyett töltöttünk el közös időt a svéd társainkkal, azonban a svédeknél, mindenki ment a saját tanóráira, amikből mi néhányra beülhettünk. Azonban ezeken az órákon se voltunk mindig együtt a kijelölt társainkkal, vagy ha mégis, akkor meg svédül tartották az órát, így nem nagyon értettük miről van szó. A többi (angol nyelvű) órán voltak érdekes témák, és azt figyeltem meg, hogy ebben az iskolában nagyon jól értenek a csapatmunkához és ennek menedzseléséhez. Mindig teljesen tiszta és érthető feladatok voltak, valóságos időbeosztással és jó csoportokkal. Ebből szerintem tanulhatna a Poli is! Azonban egy-egy iskolai nap felosztása egészen összezavaró volt. Mivel nem volt konkrét becsengő vagy kicsengő, a szünetek sokszor akár több mint egy óráig is eltartottak. Volt, hogy úgy éreztem ezekkel a szünetekkel csak az időnket pazaroljuk.
Persze nem csak a sulin belül voltak programok, hanem például elmentünk a Svéd pénzmúzeumba (habár ez elég balul sült el), majd Stockholm egyik legnagyobb egyetemére is. A pénzmúzeum amúgy érdekesnek ígérkezett, kisebb csoportokba osztottak minket keverve a nálunk egy évvel idősebb osztállyal akikkel mentünk a múzeumba. Majd az idegenvezető elvezetett minket egy interaktív feladatokkal töltött térbe. Na most már itt történt az a furcsa dolog, hogy az amúgy perfekt angolt beszélő idegenvezető belekezdett hosszú előadásába, amit az egészet svédül mondott el. Ez nem csak azért volt fura, mert tudta, hogy vannak olyanok a csapatokban akik nem tudnak svédül, de maguk a svéd diákok már jártak is itt korábban és hallották ezt az előadást. Ezután kaptunk egy forms linket, amiben különböző kérdésekre kellett válaszolnunk, a múzeum térben kiállított infografikák és egyebek segítségével. Ez amúgy jó szórakozás volt, mert közben tudtunk beszélgetni a többi svéd diákkal, de sajnáltam, hogy utána már nem is maradt idő arra, hogy megnézzük az igazi régi múzeum részét az épületnek, ahol ki vannak állítva a régi pénzérmék és ilyesmik. Szerencsére minden délután volt szabadidőnk, így el tudtunk menni önnálóan is múzeumba vagy csak simán várost nézni. Nekem személyesen az volt a kedvencem amikor az egyik hoszabb (kb 3 órás) suliszünetben elmentem sétálni az egyik barátommal az iskolához közeli parkba. Jó volt elképzelni, hogy tényleg egy sűrű svéd erdőben vagyunk, és nem csak egy aprócska természetesen hagyott parkocskában a város közepén.