Hogyan készíts saját szabadulószobát?

osztályos látogatás a PÁNiQ-SZOBÁban

A Kabala és a Polaris osztály matekcsoportjai azt a féléves projekt feladatot kapták, hogy készítsenek egy szabadulószobát az iskola területén. Ez a feladat nem csak a csoportban dolgozás képességét fejleszti, de bevezetést nyújt a szabadulószobák működésének megismerésébe is. Igaz, a csoportból szinte már mindenki járt életében szabadulószobában, nem feltétlen gondoltak bele, hogy hogyan is jön létre egy ilyen összetett feladatokkal megtömött játék.

Épp ezért kedves matematikatanárunk, Csürke Ibolya elvitt minket egy igazi szabadulószobába. A sulihoz egészen közeli, Mária utca 29. alatt található, PÁNiQ-SZOBA nevű helyre mentünk el. Ez a cég 2012-ben alakult, a világ egyik első live escape game szobája. A csapatokból sajnos nem jöhetett mindneki, mindössze fejenkét kettő-kettő ember. Így a párokból egy-egy ember ment két igazán különböző szobába.

Jómagam az egy szobából álló, mondhatni nehezebb, Sherlock című pályára mentem. Ebben a szobában a játékosok egy nyomozó szerepébe bújnak, és Dr. Watson felkérésére megpróbálják megmenteni a bajba jutott Sherlock Holmest mindössze 60 perc alatt. Az egész szoba atmoszférája és berendezése gyönyörű volt. A korahű bútorok és kellékek hatására az ember tényleg bele tudta élni magát az egészbe. Megannyi kreatív és inspiráló feladattal találkoztunk a kiszabadulás során. Nekem kifejezetten tetszett, hogy a sok különböző feladat közül mindenkinek jutott legalább egy, amit meg tudott oldani, így tényleg mindenki beletehette a magáét! Az egyetlen hátulütő az volt, hogy mivel végig egy szobában voltunk, a feladatrészek megoldása nem adott olyan plusz motivációt, mint páldául amilyen egy új helyiségbe jutás lett volna. Hiába érzékeltük, hogy megoldottunk egy feladatot, nem mindig voltunk benne biztosak, hogy most hogyan tovább. Természetesen pont ezért állítják, hogy egy egyhelyiséges szabadulószoba nehezebb, mint egy több szobás. Az ember hamar azt hiszi, hogy kimaxolta a szoba felfedezését, és nincs tovább út, de természetesen ez egyáltalán nem így van!

Eközben a másik csapat egy több helyiségből álló szabadulószobából próbált kijutni. Mivel én csak azután láthattam a szobát, hogy az évfolyamtársaim már megoldottak benne mindent, megkértem az egyiküket, hogy röviden írja le nekem a tapasztalatait. Így nyilatkozott: “Nagyon menő volt és élvezhető, csak nem voltam abban az állapotban, hogy hasznossá tegyem az agyam, így annyira nem voltam nagy segítség.

Ezeken kívül még körbe nézhettünk egy harmadik szobában is, hogy lássuk, mennyi alternatív módja van egy szabadulószoba érdekessé, izgalmassá és nehézzé tételének.

De mind a sok szabadulószoba közül a leghasznosabb és legkirályabb az volt, hogy feltehettünk kérdéseket, és beszélgethettünk az idegenvezetőnkkel, Eisenhauer Rékával! 

Következzen a rövid kis interjúnk vele!

Hogyan építetek fel egy szabaduló szobát? Mármint hogy a feladatokat, nem fizikailag.
Mindig gyűjtöm a kis feladatokat, ötleteket, feladatfoszlányokat. Majd amikor elhatározzuk, hogy tervezünk egy új szobát, ezekre húzom rá a megadott témát. De persze a készítés közben is megannyi feladatot találunk ki.

Először a történetet találjátok ki, és aztán a feladatokat, vagy pont fordítva?
Jobb előbb a témát leszögezni. Ha van egy valamelyest zárt témakör, máris könnyebben gondolkodik kreatívan az ember, így a megfelelő kellékek is inspirálhatnak.

Mindenképp fontos az esztétikára, atmoszférára adni, vagy elég, ha a feladatok izgalmasak és érdekesek?
Abszolút lehet esztétika nélkül izgi, jó játékot csinálni. Sok szabadulószobát túlcsicsáznak, de nem annyira élvezhető, mert a feladatok üresek.

Mennyit szoktátok tesztelni a szobákat? Csak a végső szobát tesztelitek, vagy a feladatokat egyesével?
Alapvetően egyben a végén. Így látjuk, hogy milyen nehéz a szoba, hány emberre való, van-e oda nem illő vagy nem működő, esetleg nem érthető feladat.

 

Szóval akkor, rövidre fogva, hogyan tervezz egy saját szabadulószobát:

-      Keress egy érdekes vagy felkapott témát

-      Találj ki egy izgi és figyelemfelkeltő háttértörténetet és címet

-      Tervezd meg a feladatokat

-      Készíts, vagy szerezz esztétikailag hozzáillő kellékeket

-      Teszteltesd le a szobát

-      És kész is :D

Összeségében én igazán élveztem mind a szabadulószoba megoldását, mind az utána következő vezetést és beszélgetést is! Már alig várom, hogy én is megtervezhessem a csapattársaimmal a szabadulószobánkat és lejátszhassam az évfolyamtársaim által készített pályákat!

 

Ezen a linken található a PÁNiQ-SZOBA weboldala: https://paniqszoba.hu/